Tiedonlähteiden arviointi ja lähdekritiikki

Kun olet määritellyt ja rajannut aiheen sekä miettinyt mistä tiedonlähteistä löydät tietoa, on aika etsiä tietoa eri tiedonlähteistä.

Tutki mitä tietoa löydät Internetistä, tee hakuja verkkokirjastosta tai tietokannoista. Tee hakuihin rajauksia, katkaise hakusanoja ja yhdistele erilaisia asiasanoja. Selaile kirjoja ja lehtiä tai e-aineistoja. Haastattele ihmisiä, tallenna haastattelu tai tee muistiinpanoja. Voit myös etsiä tietoa linkkikirjastosta, Makupalat.fi on Suomen yleisten kirjastojen tuottama linkkihakemisto. Kokoelmaan on kerätty laadukkaita verkkosivuja tiedon tarvitsijoille. Ennen kaikkea – tule kirjastoon!

Kun olet etsinyt tietoa eri tiedonlähteistä, on aika tutustua löytämääsi tietoon ja arvioida sen käyttökelpoisuutta. Selaile, lue, katsele, kuuntele ja tee muistiinpanoja. Vertaile aiheesta löytämiäsi tietoja ja arvioi valitsemiesi tiedonlähteiden sisältöä.

Lähdekritiikki

Lähdekritiikki tarkoittaa tiedonlähteen luotettavuuden arvioimista eli sen arvioimista, onko löytämäsi tieto oikeaa.  Nykyisessä tiedontulvassa tiedon oikeellisuuden arviointi on monesti haastavaa. Joskus lähde voi sisältää virheellistä tai vanhaa tietoa. 

Tiedonlähdettä kannattaa tutkia tarkemmin: 

  • Luotettavuus. Onko sisältö totta vai tarua?
  • Ajantasaisuus. Milloin tiedonlähde on julkaisu?
  • Tekijä. Kuka sisällön on kirjoittanut? Löytyvätkö siitä lähdemerkinnät?
  • Julkaisija. Kuka tiedonlähteen on julkaissut? Tiedonlähteen asiantuntevuus.
  • Puolueettomuus. Miksi lähde on tehty, mikä on kirjoittajan motiivi?
  • Totuusarvo. Onko kyseessä tutkittua tietoa vai mielipiteitä?
Katso alla oleva Oulun kaupunginkirjaston toteuttama video lähdekritiikistä. Sivun tehtävät löytyvät videon alta.

Tehtävät yläkouluun

  1. Haet netistä juttuja tubettajista ja törmäät seuraaviin artikkeleihin. Kumpi artikkeileista on luotettavampi ja miksi?
    Artikkeli 1: Sometähdet tienaavat yhä suurempia summia – Youtuben oikut tekevät kuitenkin tienaamisesta haastavaa

    Artikkeli 2: Tubettaja Roni Bäck urheilijarakkaastaan: “En yritä hyötyä hänestä millään tavalla!” 
    Saat tulokseksi myös Wikipedian artikkelin. Onko se luotettava? Miksi?

  2. Tutustu myös Tubettaa-sivustoon. Mitä saat selville sivun tekijöistä? Minkälainen taho on aikakausmedia.fi? Onko se luotettava? Miksi?

Tehtävät lukioon ja 2. asteelle

  1. Mieti millaisia tiedonlähteitä käytät itse eniten koulutyössä ja opiskelussa ja miksi käytät juuri niitä tiedonlähteitä?
  2. Tutki viereisiä Mediakasvatusseuran tuottamia Miten tulkitset? ja Miten tuotat? -kuvia. Mieti miten itse tulkitset tai tuotat mediasisältöjä
Mediakasvatusseura. Miten tuotat? Jokaisella mediasisällöllä on merkityksensä. 1. Mitä haluat viestilläsi saavuttaa? 2. Millaista kuvaa rakennat itsestäsi ja käsittelemästäsi aiheesta? 3. Kenet viestisi tavoittaa? 4. Mitä jätät pois ja miksi? 5. Millä eri tavoilla tuotokseesi voidaan reagoida?
Mediakasvatusseura. Miten tulkitset? Jokaisella mediasisällöllä on merkityksensä. 1. Kuka sisällön on tuottanut ja miksi? 2. Miten huomiosi kiinnitetään ja mielenkiintosi pidetään yllä? 3. Millaisia näkökulmia ja arvoja sisältö välittää? 4. Miten erilaiset ihmiset voivat tulkita mediasisällön? Mitä sisällöstä jätetään pois? Miksi?